02.10.2020

Koronarahoitus, kehittämishankkeet ja digitaalinen sisältömarkkinointi puhuttivat Vaasassa

Highlinen konsultit kokoontuvat kaksi kertaa vuodessa yhteen.

Kokoontumisissa on jokaisella kerralla ajankohtaiset, konsultointiin liittyvät teemat. Syksyn tapaaminen järjestettiin Vaasassa todella poikkeuksellisessa, lämpimässä ja aurinkoisessa säässä viestintätoimisto Herean vieraana.

Koronarahoitus on ollut Suomen yrityskentälle todella tarpeen

Korona on aiheuttanut yrityksille eritasoisia haasteita, eivätkä haasteet ole vielä loppuneet. Elyn ja Business Finlandin hanketuet ovat olleet todella tärkeitä työkaluja yritysten tukemiseen. Monessa yrityksessä on kaivettu esiin fiksuja kehittämisideoita tai uusia aihioita, joita ei ole aiemmin voitu toteuttaa. Kun normaali toiminta väheni merkittävästi ja samanaikaisesti tuli tarjolle helppokäyttöinen rahoitusinstrumentti, moni yritys pystyi käynnistään kehittämisen nopeasti.

– ELY-keskukselta tai Business Finlandilta kehittämishankkeisiin rahoitusta hakeneet yritykset, jotka ovat tehneet kehittämistä suunnitelman mukaisesti, ovat saaneet rahoituksesta paljon hyötyä. Nämä yritykset ovat valmiimpia tulevaan koronan jälkeen kuin yritykset, jotka eivät ole kehittäneet, kiteytti Highlinen kehittämishankkeisiin ja rahoitukseen erikoistunut Teemu Purmonen koko konsulttijoukon yhteisen näkemyksen.

Keskusteluissa nousi myös esille success fee -malli, jonka todettiin aiheuttavan paljon haittaa konsulttitoiminnan maineelle. Highlinen konsultit eivät koskaan käytät tätä mallia, jossa suunnittelukulun hinta on sidottu myönnettyyn rahoitukseen. Sen sijaan tehdään hankesuunnitelmia, joille on todellinen tarve ja ne ovat asiakkaan resurssien mukaisia. Suunnittelun hinta hinnoitellaan samoin kuin muutkin työt.

Digitaalinen markkinointi ja digitaalinen yhteydenpito – korona herätti digitodellisuuteen

Korona osoitti lyhyessä ajassa koko maailmalle, että moni työ, kokous ja koulutus onnistuu etänä, koska on pakko. Tapaamista emännöinyt viestintätoimisto Herean henkilökunta esitteli malleja, joilla eri toimialojen yritykset voivat ottaa haltuun digitaalisen markkinoinnin. Herean pääasiakaskunta koostuu teollisuus- ja niitä palvelevista palveluyrityksistä, mutta myös verkkokaupoista ja kuluttajapalveluita tarjoavista yrityksistä.

– Korona on entisestään kirkastanut yrityksille, kuinka tärkeää hyvä tekstisisältö verkkosivuilla on yrityksille. Kun tieto etsitään netistä, sitä on siellä oltava. Oikeita sanoja, lauseita, vakuuttavaa sisältöä. Sisältösuunnittelun tekeminen kytkettynä yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin on onnistuneen digimarkkinoinnin pohja. Hyvin suunniteltu jatkuva sisällöntuotanto tuottaa sivuille fiksuja sisältöjä, jotka herättävät, antavat lisätietoa ja vakuuttavat asiakkaan. Tämä ”lihottaa” pitkällä aikajänteellä sivuston sisällöt vakuuttavaksi ja mahdollistaa tietyn luottamustason syntymisen jopa ilman myyjäkontaktia, summasi Herean tj. ja Highline-konsultti Eliina Puijola.

20200924 184647

Timo Hemmilä takaisin Highlinen riveihin

Vaasassa kohotettiin myös malja entisen Highline-konsultin Timo Hemmilän paluusta joukkoon.

– Minulla oli viime vuosien aikana jakso, jonka aikana tein todella tiiviisti töitä vain muutamalle yritykselle. Nyt olen palannut takaisin normaaliin konsultointiin, jossa voin tehdä useita, lyhyempiä toimeksiantoja samanaikaisesti. Oli ilo ja todella luontevaa liittyä takaisin tähän porukkaan ja tavata myös uusia kasvoja, totesi Timo.

Timon osaaminen erilaisista tuotannollisista yrityksistä mm. tuottavuuteen, kannattavuuteen, Lean-projekteihin ja ISO-sertifikaatteihin on tervetullut vahvistus Highlinen osaamiseen.

Vaasalaisittain, aurinkoinen skål tälle syksylle – malja uusille aluille, eteenpäin menolle ja sinnikkyydelle!

IMG 20200925 WA0004