28.05.2020

Konsultointi antoi suunnan Erja Lyytisen Bluesland Productionsin yritystoiminnalle

Muusikko Erja Lyytisen Bluesland Productions Oy on artistiyhtiö, joka keskittyy Erja Lyytisen esiintymisten tapahtumatuotantoon sekä levy-yhtiötoimintaan.

Bluesland Productionsilla on Lyytisen lisäksi yksi työntekijä, jonka lisäksi yritys työllistää noin kymmenen freelancer-yrittäjää. Yrityksen liikevaihto on noin 400 000 euroa. Vuonna 2017 yrityksellä oli haastava tilanne. Highline-konsultti Jani Karjalainen pyydettiin mukaan auttamaan yrityskaupoissa ja strategian selkeyttämisessä.

– Bluesland Productionsilla oli tuolloin myös muita artisteja, joihin käytettiin yrityksen resursseja. Yrityksen talous oli pahasti velkaantumassa, eikä sen pyörittäminen tuntunut enää omalta. Bluesland Productions on kuitenkin perustettu siksi, että saan tehdä omaa musiikkia, esittää ja hallinnoida kaikkea siihen kuuluvaa. Meitä oli kaksi yrittäjää, ja näkemyksemme poikkesivat toisistaan. Jani auttoi minua yrityskaupoissa, kun ostin yrityksen kokonaan itselleni, Lyytinen kertoo.

Konsultointi vei yrityksen plussan puolelle

Lyytinen kuvailee ulkopuolista apua ihanaksi helpotukseksi. Hänen mukaansa Karjalaisella oli selkeä näkemys, mihin suuntaan yritystä pitää viedä. Toimintaa keskitettiin takaisin siihen, mikä palvelee parhaiten Lyytisen tekemistä. Kaikki kulut minimoitiin, ja yritys alkoi kukoistaa tehtävässä, johon se oli alun perin luotu.

– Tein pitkää päivää ja käärin hihat moneen otteeseen, jotta yritys saataisiin tuottavaan suuntaan. Päätimme Janin kanssa linjat, joihin panostamme, ja jätimme tuottamattomat rönsyt pois. Tällä hetkellä olen todella tyytyväinen yrityksen toimintaan. Pääsimme muutamassa vuodessa reilusti plussan puolelle.

Päätökset tehdään järjellä ja intohimolla

Lyytisen mukaan Karjalaisen kanssa on helppo toimia, sillä hän on selkeä ilmaisussaan, rohkaiseva, mutta samalla realistinen. Lyytinen kokee, että Karjalainen on mukana sydämellään ja ymmärtää, mitä elämäntyö merkitsee muusikolle.

Lyytinen toimii taiteellisella alalla, joten hänen pitää välillä tehdä asioita intohimon, ei rahan takia.

– Ei esimerkiksi taloudellisesti kannata lentää Intiaan muutaman keikan takia, mutta uran kannalta se voi olla järkevää. Musiikkialalla kilpailu on kova, ja oman brändin rakentamiseen voi mennä parikymmentäkin vuotta. Uudessa maassa keikkailu on myös minulle tärkeä elämys.

Musiikkialalla pitää pysyä mukana muutoksessa

Karjalainen on edelleen mukana Bluesland Productionsin toiminnassa. Hän käy Lyytisen kanssa yrityksen asioita läpi muutaman kerran vuodessa ja suunnittelee tulevaa vuotta. Tänä keväänä hän auttoi Lyytistä myös koronakriisin aikaisessa liiketoimintaohjauksessa ja rahoitushauissa.

Lyytinen kokee erityisen haastavaksi musiikkialan jatkuvan muutoksen. Esimerkiksi digitaaliset albumit eivät tällä hetkellä tuota niin paljon tuloja kuin fyysiset albumit. Siksi yrittäjän pitää olla koko ajan kärryillä siitä, mihin ala on menossa ja keksiä uusia ideoita.

– Olen aina ollut oman tien kulkija, eikä minulle välttämättä toimi samat ratkaisut kuin muille. Olen tehnyt kaiken omalla tavallani, ja olen päässyt sillä näinkin pitkälle. Tykkään tehdä uusia innovaatioita ja projekteja, joten olen luottavainen, että urani aikana on tulossa vielä paljon mielenkiintoisia juttuja.