11.02.2021

Konevuokraamo Vatupassi toimii ihmiset edellä

Konevuokraamo Vatupassi Törmälä Oy:lle tärkeintä ovat ihmiset. Vatupassi on perheyritys, joka toimii viidellä eri paikkakunnalla. Tavoitteena ei kuitenkaan ole olla Suomen suurin konevuokraamo, vaan alan paras työnantaja ja joustavin asiakaspalvelija.

Vatupassi voitti parhaan pienen konevuokraamon palkinnon European Rental Awards -gaalassa kesäkuussa 2020. Valinta parhaaksi velvoittaa tekemään parasta. Yksi osa parhaaksi tulemista ovat johtajuustaidot.

Kun yritykset ostavat johtajuusvalmennuksia tavallisesti vain johtoryhmälle, Vatupassi tarjosi Vendacon Oy:n Otto Kuivalaisen johtajuusvalmennuksen myös esimiehille ja aluemyyntipäälliköille.

– Yrityksen laajentuessa esimiehet ja myyntipäälliköt ovat kasvaneet rooleihinsa ilman varsinaista johtajuuskoulutusta. Etenkin korona-aikana heräsi ajatus, että haluamme antaa heille tukea ja varmistaa tiedon jalkauttaminen, Vatupassin toimitusjohtaja Milla Tarnanen kertoo.

Valmennus on jokaiselle yksilöllinen

Vatupassin ja Otto Kuivalaisen yhteistyö alkoi vuonna 2020. Johtajien, esimiesten ja myyntipäälliköiden persoonallisuustyypit selvitettiin DISC-analyysilla, jonka jälkeen työ jatkui johtoryhmän valmennuksella. Loppuvuodesta aloitettiin valmennusohjelma esimiehille ja myyntipäälliköille. Johtoryhmä on osallistunut myös tähän valmennukseen.

– Suunnittelimme Oton kanssa tavoitteet ja aihealueet, joiden perusteella valmennukset räätälöitiin juuri meille sopiviksi. Valmennukseen kuuluu sekä ryhmä- että yksittäiskeskusteluja. Aihealueet ovat samat kaikille, mutta näkökulmat erilaisia henkilön työtehtävästä riippuen. Valmennus on puolen vuoden mittainen ja vielä kesken, mutta tulokset näkyvät jo.

Tarnasen mukaan valmennuksen tärkeimmät hyödyt ovat erilaisuuden ymmärtäminen ja vuorovaikutuksen kasvattaminen.

– Jokainen meistä on erilainen ja käsittelee asioita eri tavalla. Kun tämän ymmärtää, toisen ihmisen ajattelumaailmaan pääsee paremmin perille ja häntä pystyy ohjeistamaan oikeilla keinoilla. Olemme myös huomanneet, että esimiesten keskinäinen vuorovaikutus on lisääntynyt. Nykyään puhumme joka päivä johtamisesta ja omasta ajankäytöstämme.

Milla ja Anssi 5755 verkkosivuille

Ihmisläheiset arvot ovat myyntivaltti

Tarnanen kertoo, että kaikki 14 valmennukseen osallistunutta ovat tyytyväisiä Kuivalaiseen. Kuivalainen on perehtynyt kunnolla Vatupassin toimialaan ja luonut luottamuksen henkilöstöön.

– Valmennuksessa on mukana erilaisia ihmisiä, mutta Otto on löytänyt kaikkien kanssa keskusteluyhteyden. Otto osaa muokata tyyliään valmennettavalle sopivaksi. Hän keskustelee asioista avoimesti ja haastaa riittävästi. Arvostan myös hänen laaja-alaista tietämystään.

Vatupassilla henkilökuntaan panostaminen on osa työnantajamielikuvan luomista, sillä konevuokraamoilla on kova kilpailu hyvistä työntekijöistä. Toisaalta ihmisläheiset arvot ovat myös myyntivaltti.

– Haluamme sitouttaa henkilöstöä erinomaisella työhyvinvoinnilla, jonka tärkeä osa on hyvä johtaminen. Oton valmennus on tässä avainasemassa. Uskomme, että ihmiskeskeinen arvomaailma on meille kilpailuetu markkinoilla, sillä se voi ratkaista asiakkaan ostopäätöksen.

Lue lisää Vatupassista: https://www.vatupassi.fi/meista/

Lue lisää Vendacon Oy:stä: https://www.vendacon.fi/

Milla 1 1 verkkosivuille

Yläkuvassa Anssi Törmälä, Jarkko Tarnanen, Milla Tarnanen ja Sampsa Tanskanen.

Keskimmäisessä kuvassa Anssi Törmälä ja Milla Tarnanen.

Alimmassa kuvassa Milla Tarnanen.